Ylläs-Levi Hiihdon voittaja Riitta-Liisa Roponen: Piti työstää koko ajan

TIEDOTE, 6.4.2024, JULKAISUVAPAA HETI

Ylläs-Levi Hiihtoon starttasi tänään 6.4.2024 hieman yli 1000 hiihtäjää. Ensimmäisenä maaliviivan ylitti Isac Holmström voittaen miesten 70 km sarjan. Naisten 70 km kisan ylivoimaiseen voittoon hiihti Riitta-Liisa Roponen.

Ennakkosuosikkina naisten 70 km kisaan lähtenyt Riitta-Liisa Roponen ylitti maaliviivan noin 30 min ennen kilpasiskojaan. Riitta-Liisa Roposen voittoaika oli 4:04:46. Tämän päivän keli oli hidas ja matkan taittaminen Tunturi-Lapin maisemissa vei kauemmin aikaa kuin edellisinä vuosina. Tämän vuoden Ylläs-Levi Hiihto käytiin perinteisellä tyylillä.

Piti työstää koko ajan, suksi ei liukunut yhtään. Jännitti ennen kisaa todella paljon, että miten minun pertsa toimii. Nousut olivat mun paras osuus. Niissä sain vedettyä vähän eroa ja alamäissä miehet sai sitten porukalla kiinni. Tähän on hyvä päättää talven kisakausi, kertoi Roponen maalissa.

Miesten 70 km kilpailussa voitto oli kolmen kauppaa, joka ratkaistiin vasta maalisuoralla. Ahvenanmaalainen Isac Holmström sai parhaimman linjan ja vauhdin loppusuoralle. Hänen taakseen jäivät, vain sadasosien päähän, toiseksi tullut Lassi Juhanoja ja kolmanneksi hiihtänyt Olli Tyrväinen. Holmströmin voittoaika oli 3:38:56.

Kisa oli sellaista retkeilyä aluksi. Aamulla satoi lunta eikä kukaan halunnut vetämään. Hiihdeltiin porukassa, mutta Kukastunturilla otettiin irti muista Lassin ja Ollin kanssa. Tultiin vuorovedoilla Leville ja loppukiri täällä, kertoi Isac Holmström maalissa.

Äkäslompolosta startannut 55 km kisassa miesten voittoon hiihti Juha Alm ajalla 2:56:51 ja naisten sarjan voittoa juhli Aino Aarnio ajalla 3:23:05.

On ollut hieno hiihtopäivä, vaikka tänään ei ollut ilmaisia kilometrejä. Kuiva pakkaslumi ja taivaalta tuli aamulla vielä jarru eli uusi lumi pintaan, se vei kaikilta luistoa pois. Olemme saaneet kiitosta reittien hyvästä kunnosta vaikkakin keli oli hidas, summaa Ylläs-Levi Hiihdon kilpailujohtaja Mikko Koutaniemi kisan jälkeen.

Ensi vuoden Ylläs-Levi Hiihdon kilpailupäivämäärät varmistetaan toukokuun aikana. Tavoitteena on kaksipäiväinen tapahtuma, joka hiihdetään sekä vapaalla että perinteisellä.

Ylläs-Levi Hiihdon tulokset

Kuvat 2024

Lisätiedot:
Kati Vehmas, toimitusjohtaja, Visit Ylläs, puh. 040 512 7203, kati@yllas.fi
Pilvi Mäenpuro, tapahtumapäällikkö, Visit Levi, puh. 040 839 0314, pilvi.maenpuro@visitlevi.fi